torsdag den 10. januar 2013

Lynge Jakobsen: Kongen af AaB

Lynge Jakobsen vil blive savnet. Ikke bare af rødglødende AaB-fans, men af hele fodbolddanmark. Sportsdirektøren med en stor kærlighed til rejemadder og nikotin har med sin underspillede nordjyske humor gennem mere end 15 år været en kommunikativ ekvilibrist i fodboldens mediegame.

Selv "ingen kommentarer" kan fra Lynges side blive en historie i sig selv. For eksempel som da han i mesterskabssæsonen utallige gange havde afvist at snakke om guld og journalisterne alligevel forsøgte at hive det ud af munden på ham. Med seks kampe igen og otte point ned til FCK blev han endnu engang spurgt og svarede hertil:

"Jeg tror I journalister har et væddemål om, hvem der først får mig til at sige noget om guld. Og det vinder du hvert fald ikke i dag. Men jeg vil da sige, at vi ligger godt til."

Lynge Jakobsen. Nordjyllands bedste købmand
Et af de mest kendte citater kom i forbindelse med ovennævnte mesterskabssæson. Lynge havde haft stor succes med at hente transferfrie spillere som Rade Prica og Andreas Johansson, mens Michael Jacobsen blev hentet for et nærmest latterligt lille beløb. I den forbindelse konstaterede Lynge tørt:

"Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere."

Det er citater som disse og hans åbenlyse kærlighed til AaB, der har gjort ham elsket af såvel journalister som AaB-Fans. Desværre stopper han til sommer som sportsdirektør, hvilket bliver et stort tab for både AaB, men også resten af dansk fodbold. Skoene bliver uomtvisteligt svære at fylde ud for hans efterfølger. 

For at hylde hele Danmarks Lynge har jeg fundet en række skønne citater fra manden, der tegnede AaB og Nordjyllands ansigt udadtil igennem mere end 15 år (hentet fra den nu hedengangne Facebook-gruppen "Bevar Lynge"):



- "Jeg har ikke brug for en træner, der tænker som Morten Olsen. Der er ikke noget mere dødssygt end at kigge på et hold, der har bolden, men som ikke kommer til chancer." - Lynge

- "Jeg er lige ved at kaste op, når nu folk - og specielt FC Midtjylland - påstår, vi spiller simpel fodbold. Det er idioti, at have en mening om, at AaB spiller på en negativ måde... Jeg ringeagter dem." - Lynge

- "Man skal have depressive tendenser for at kunne sige, at det går skidt i AaB." - Lynge

- »Lynge, kan vi få et mål ekstra ind?,« råbte assisterende træner John Faxe Jensen fra banens sidelinje. »Nej. Tag bare det ene af målene med ind på midten. Men Faxe, I kan jo ikke ramme lortet alligevel,« lød det kærligt og flabet fra Jakobsen med den lune kaffe. - Lynge, ifølge Jyllands-Posten (inden kampen mod Getafe)

- "Han kostede ingenting og får løn som en bankelev." - Lynge om signingen af Fabiano de Santos

- "Jeg bliver tosset, hvis der er nogen, som nedgør AaB." - Lynge

- "Jeg vejer nok otte-ti kilo for meget." - Lynge

- "Nu ved jeg slet ikke om rejemadder er det mest usunde at spise." - Lynge

- "Nu vil jeg ikke sige at du lyver, men det er jo direkte usandt det du står og siger..." - Lynge

- "Så er vi færdige for fanden da! Yes! Fløjt nu af! 4 minutter har han lagt til - hvor fanden har han fundet dem henne?!" - Lynge under de sidste minutter af AaB-Sampdoria

- "Hvis vi går hen og napper Sampdoria, så holder jeg op med at ryge, fraa... fredag midnat. Jeg vil lige ha' fredag til at ryge af på!" - Lynge

- "Jeg synes, man skal passe på med at ønske ondt for andre til fordel for en selv, for så falder man bare i hullet selv en dag" - Lynge til TV2 om Anderlecht-sagen

- "Nordpå er de verdensmestre til at melde ud, hver gang de slår en skid" - Lynge til tipsbladet om norske og svenske klubbers jagt på Hamrén

- "Jeg tror egentlig jeg har det bedst med at hedde Lynge" - Lynges afvisning af Don-halløjet

- "Til gengæld vil jeg gerne stille spørgsmålet, om der er nogen, der tror, at vi vil sælge vores bedste mand til Superligaens nummer to" - Lynge om rygtet der sendte Prica til FCK

- ”Altså lige nu sidder jeg i Sallings bistro, og jeg kan falde på vejen ned af rulletrappen. Det jeg vil sige er, at man altså ikke kan gardere sig imod skader. Man kan nedsætte risikoen.” - Lynge om risiko for skader i truppen

- "Jeg er bare en simpel sportsdirektør, der er bidt af det game, der hedder AaB. Og hvis jeg på et tidspunkt bliver husket for, at jeg i hvert fald gjorde det, jeg kunne, så er det det, der betyder noget for mig." - Lynge

- "Jeg håber bare jeg ikke kommer til at lave en skid i januar måned." - Lynge til Halftime om et forhåbentligt stille transfervindue, hvorefter Lynge få dage senere præsenterer Anders Due

- "Jeg har sagt, at det er om at komme ud af røret nu, for vi får rigeligt at se til ligeså snart vi kommer længere hen. Så der er ingen krummelurer i det." - Lynge om Hamréns kritiserede uddannelsestur til Rosenborg

- "Nogle journalister slynger tal ud, som blinde de slås. De er ikke ret gode til det." - Lynge til 24Nordjyske om lejeaftalen med Lasse Nilsson, som ifølge Lynge ikke er til tre millioner

- "Jamen, jeg får knopper!" - Lynge til Nordjyske om de horrible påstande om Nilssons løn

- "Det irriterer mig med alt det gætteri, for nu skal jeg til at forklare resten af spillertruppen, at de ikke skal tro på alt, hvad de læser. Så kan man selvfølgelig sige: Hvorfor fortæller jeg ikke bare, hvor meget vi giver ham, men sådan gør vi altså ikke." - Lynge om Nilssons lejeaftale

- "Det er ikke så mange år siden, at vi fik at vide, at det kun var Legoland og Langeland, vi kunne slå. Det synes jeg, at vi har rådet bod på de sidste par år, og det skyldes, at vi har gode udenlandske spillere i trupperne." - Lynge til DR sporten om udenlandske spillere i superligaen

- "Det vil ikke genere os, hvis han (Rade Prica red.) blev solgt videre på et tidspunkt." - Lynge om en mulig videresalgsklausul i Rade Pricas kontrakt

- "Hvis man vil vide, hvor uundværlig man er, så skal man stikke en finger ned i et glas vand og måle hullet bagefter." - Lynge Jakobsen

- "Jeg har svært ved at se, hvad der er mere interessant end AaB" - Lynge Jakobsen til Nordjyske.

- "I bliver nødt til at gå ud af loungen, fordi vi skal gøre klar til at de der nordmænd skal spise." - Lynge Jakobsen i pausen mellem AaB og Vålerenga

- "Jeg kan kaste op i lange baner, når folk siger, AaB ikke var seværdige i efteråret. Hvordan kan man få de ord i sin mund, når AaB er det hold, der scorer flest mål i efteråret, der scorer to mål i Genoa og i London og tre mål i Tel Aviv." - Lynge til Tipsbladet om kritikken af AaB's spillestil

- "Så er det fordi, de andre er nogle dummernikser uden lige, der bare finder sig i, at vi spiller langt. Historien lyder, at AaB kun spiller langt på Rade Prica. Så er det da dumt, at de andre hold ikke dæmmer op for det, hvis vi ikke kan andet." - Lynge til Tipsbladet om kritikken af AaB's spillestil

- "For at kunne kalde sig fodbold ekspert i dag, skal man bare ha' været fyret som træner 2-3 gange, og så stå uden job igen." - Lynge i pre-showet til forårssæson 2008

- "Jeg har ikke røget i ni uger, og indtil videre har jeg klaret alle farer. Jeg har spist fint, jeg har solgt Rade Prica, jeg har prøvet at kede mig. Alle stress-elementerne er prøvet, bortset fra at spille en ligakamp. Det bliver spændende at se på lørdag" - Lynge til tipsbladet.dk

- "Jeg kan tillade mig at være dybt forundret over, at han kan blive ved at undgå, at der er AaB'ere på A-landsholdet. [...] Jeg tror da ikke, det er, fordi han ikke kan lide de røde trøjer." - Lynge Jakobsen om Morten Olsens landsholdsudtagelser

- "Jeg kan ikke huske, hvornår jeg har set de andre (Olsen og Bonde, red.) for at være helt ærlig. Jeg går nu heller ikke og kigger efter dem, for det er jo næsten spild af tid." - Lynge om Morten Olsens og Peter Bondes fremmødestatistik på Aalborg Stadion

- "Jeg kan næsten ikke sætte ord på, hvor irriteret jeg er over, at AaB’s spillere ikke kan finde plads på landsholdet. Når Brøndby har spillet tre gode kampe i træk, så har de fire spillere med på landsholdet." - Lynge til Nordjyske

- "Vi er ikke bange for en skid. I kan se i tabellen, at vi er det bedste hold. Vi spiller bedst, vi vinder oftest, og vi scorer mest. Vi har jo lavet 30 mål mere end FCK. Hvorfor skulle vi være bange for nogen." - Lynge til DR om en evt. angst for at melde guldambitioner ud

- "Jeg tror i journalister har et væddemål om, hvem der først får mig til at sige noget om guld. Og det vinder du hvert fald ikke i dag. Men jeg vil da sige, at vi ligger godt til." - Lynge om guldchancerne efter kampen mod Horsens, hvor AaB kom foran med 8 point

- "Han skal jo også have noget at spise." - Lynge om hvorfor det ikke er gratis at hente Marc Nygaard


"Det bedste, vi nordjyder ved, er vin ad libitum og transferfrie spillere." - Lynge

Lynge: Aalborg elsker dig!

Ingen kommentarer: